top of page

מיתוס 2: ביצים

המיתוס: יש להימנע מאכילתן. במיוחד מהחלמון, כיוון שמכיל כמות גדולה של כולסטרול אשר מהווה גורם סיכון למחלות לב.

ביצים היו מאז ומעולם אחד מהמיתוסים הגדולים ביותר של עולם התזונה, ולמרות הרבה מאוד מחקר, שרובו ככולו הפריך את אותן דעות שליליות שכה שגורות בציבור הרחב לגבי הערך התזונתי של ביצים, עדיין, משום מה, נותרה קונטרוברסיאליות לגבי מידת ״הבטיחות״ של ביצים בתזונה שלנו ועדיין נותרו חששות ואפילו פחדים מאכילת ביצים. רוב הפחד נובע מהקשר שיוחס לביצים עם עלייה בתחלואת לב וכלי דם בשל היותן מקור עשיר בכולסטרול. אסקור כאן בקצרה את היתרונות הבריאותיים של הביצים ובו זמנית, אנסה להפריך את המיתוס ולהסיר את הפחד אחת ולתמיד ...

הפוסט הקודם שלי בבלוג עסק בטבעונות. זה אולי המקום לציין שמי שנמנע מלאכול ביצים משיקולים אתיים טהורים, מוזמן כמובן להמשיך עשות כן. אני בוודאי לא אנסה לשכנע אותו אחרת. אפשר בהחלט לחיות חיים בריאים, מלאים ומספקים גם בלעדיהן, אבל הרבה יותר נחמד איתן.

אז איפה הבעיה? הבעיה במקום שבו אנשים משתמשים בשיקולים בריאותיים כדי לחזק את גישת עולמם הטבעונית. תרנגולות יכולות לגדול גם בתנאים נורמאלים וביצי חופש אמיתיות הן דבר שאפשר להשיג ואפילו לא ביוקר. במקום שבו אני גר בגליל, כמובן שההיצע הרבה יותר גדול, אבל עם עליית המודעות לנושא, ביצים כאלו אפשר גם להשיג כמעט בכל מקום.

אז לצורך המשך הכתיבה, ברשותכם, אשאיר את הדיון האתי בצד. לא כי הוא לא חשוב, אלא כי הוא מתערבב כל הזמן עם הדיון הבריאותי וזה כבר דבר שדי מפריע לי.


ביצים הן למעשה אחד מהמזונות העשירים ביותר בנוטריינטים (עוד לא מצאתי תרגום טוב בעברית למילה הזאת ... ) שקיימים עלי אדמות, הרי בסופו של דבר ביצה אחת מכילה את כל חומרי המזון ואבני הביניין הנחוצים לגדילה של אפרוח ... ביצים עשירות מאוד בחלבון איכותי המכיל את כל חומצות האמינו החיוניות לנו (בדומה לכל חלבון אחר המגיע מן החי), שלל גדול של ויטמינים, מינרלים, כמובן שומנים בריאים וחומרים רבים אחרים המועילים לבריאותינו. אם לסכם את הערך התזונתי של ביצים - ביצה אחת גדולה מכילה כ-70 קלוריות, 5 גרם של שומן, 6 גרם של חלבון הכולל את כל 9 חומצות האמינו החיוניות. היא עשירה מאוד בברזל, פוספט, סלניום (מינרלים חיוניים), ויטמינים כגון A, B12, B5, B2 ורבים אחרים. ביצים עשירות מאוד באנטי-אוקסידנטים (נוגדי חימצון) ובמיוחד שניים הקרויים Lutein ו – Zeaxanthine. שתי ״הקללות״ האלו הן למעשה שני חומרים המתרכזים ברשתית (החלק בעין שמתמיר את האור לאות עצבי) ומגינים בפני שתי מחלות העיניים השכיחות ביותר בגיל המבוגר – ניוון מקולרי (AMD) וקטרקט. נוסף על כל אלו, ביצים מכילות חומר הקרוי ״כולין״ החשוב מאוד לתפקודים רבים של המוח, חומר החסר בתזונה של רובינו, בין השאר בשל הפחד מאכילת ביצים.


רק לצורך ההשוואה, בואו ניקח מזון אחר. מזון שכיח מאוד בארוחות בוקר בעולמינו עוד מאז המהפיכה החקלאית – הלוא הוא הלחם. בהזדמנות אחרת אדבר על הלחם, שעליו עוד אפשר לאמר הרבה מאוד, אבל רק לצורך הדיון ההשוואתי אתייחס לערכים התזונתיים שלו למול הביצה.

בפרוסת לחם (דקה במשקל של כ-30 גרם), יש כ-90 קלוריות (לא שהמדד הקלורי מעניין אותי, בקרוב אכתוב גם עליו את דעתי ...) – בביצה גדולה – 70.

פחמימות מהוות מעל ל-70% מהלחם, רובן ככולן מתפרקות תוך זמן קצר לסוכר (גם בקמח מלא ... עוד מיתוס שאתייחס אליו באריכות בהזדמנות אחרת). בביצה – קרוב לאפס כמובן. באותה הפרוסה, מעט פחות מ-3 גרם חלבון (6 גרם בביצה) וכ-2 גרם שומן, רובו בלתי רווי (5 גרם בביצה, רובו רווי).

מבחינת הויטמינים והמינרלים – אין זה סוד כי החיטה היא אחד המזונות העניים ביותר מבחינה תזונתית הקיימים בטבע. זו גם הסיבה שלמוצרי חיטה רבים, התעשייה מוסיפה (או בשפה המקובלת – מעשירה, תודו שזו מילה שנשמעת הרבה יותר טוב ממוסיפה), שלל ויטמינים ומינרלים כדי שאותו מזון בסיסי יראה מזין יותר, עשיר יותר, טוב יותר או כל תיאור אחר שתבחרו לעצמכם.

הרבה פעמים שוכחים לציין שמזון שמלכתחילה מאוד מאוד עשיר בנוטריינטים לא זקוק לשום העשרה. מתי נתקלתם לאחרונה בבטטה מעושרת? בביצה מעושרת? אולי מאושרת ....

בכל מקרה, נחזור להשוואה – בלחם הכי טוב שאפשר לייצר, 100% קמח אורגני מלא, מחמצת ביתית, מלח ים אטלנטי, טחינת אבני ריחיים בליל ירח מלא – גם בקמח הזה, עדיין יהיו מעט מאוד ויטמינים ומינרלים חיוניים... ואם בכל זאת תרצו כמו דוגמאות – ויטמין A? - אפס, ויטמין B6? - אפס, ויטמין B12? - אפס, חומצה פולית? 21 מיקרוגרם, שהם 5% מהצריכה היומית המומלצת לנו ... ומה הסיבה לכך? מכיוון שויטמין זה כה חשוב לנו, יש חוק המחייב להעשיר את הקמח בו. זו הסיבה ולא כי איך שהוא החיטה עשירה בו באופן טבעי.

מה לגבי מינרלים חיוניים לבריאותינו? סידן? כמות המכילה 1% מהמנה היומית המומלצת. פוספט? כמות המספיקה ל-6%, אבץ? כמות המספיקה ל-3% ... מאכזב אה? כן, גם אני חושב כך. אז מה הייתם מעדיפים להכניס לגוף שלכם בבוקר? עוד כמה פרוסות של לחם או חביתה גדולה משתיים-שלוש ביצים? רובינו כל כך מבוהלים מהרעיון של לאכול ביצים על בסיס יום יומי שכבר הפסקנו לחשוב בהגיון על כל העיניין. אם המטרה שלי בסוף היום היא בין השאר, להכניס לגוף כמה שיותר נוטריינטים, ויטמינים ומינרלים שישפרו את מצבי הבריאותי, יעזרו לי לשמור על משקל תקין ולהרגיש שבע לאורך זמן, מבלי לכלות את זמני במלחמות מול הרעב, אין כל ספק שביצים הן מן המזונות שיעזרו לכם לעשות זאת. בקלות, בזול, בלי צורך ללמוד בישול (אם כי זה בהחלט עוזר להיות יצירתי) ועם הרבה מאוד טעם. מה עוד אנחנו דורשים מהאוכל שלנו?


כפי שציינתי, בנוסף לערכם התזונתי הגבוה מאוד, ביצים הם אחד מהמזונות המשביעים ביותר שיש, בוודאי ביחס לערכם הקלורי הנמוך. מחקרים (1, 2) שהשוו בין אכילת 2 ביצים ליום בארוחת בוקר לבין ארוחת בוקר ״אמריקאית סטנדרטית״ (כזו שמבוססת בעיקר על לחם, קורנפלקס וכדומה ...), הראו כי אלו שאכלו ביצים הצליחו לרדת יותר במשקל, באחוזי שומן ובהיקפים, אף על פי שאכלו את אותו מספר קלוריות כמו חברי הקבוצה הראשונה. נמצא שהם גם אכלו פחות במהלך היום (ואפילו ביום שאחרי). זוהי עוד הוכחה השוללת מכל וכל את התאוריה הקלורית. לא כל הקלוריות זהות. הערך התזונתי של ביצים כה גבוה, דבר המייתר לחלוטין את השאלה כמה קלוריות יש בהן. בסוף היום, הכנסת ביצים לתפריט שלכם באופן קבוע תביא לכך שגופכם יקבל הרבה הרבה יותר חומרים החיוניים לו ביחד עם שלל היתרונות הבריאותיים שציינתי. אז נכון, אפשר להחליף ביצים בלחם, בקורנפלקס או מוצרי חיטה אחרים. ייתכן כי אף תרגישו שבעים ומרוצים לזמן קצר. אבל תחושה זו מהר מאוד תתחלף בהמשך היום לרעב ואי שקט, ברגע שרכבת ההרים של הסוכר תרד לשפל חדש, דבר שיגרום לכל נורות האזהרה בגוף שלכם להידלק, כדי לבקש דבר אחד בלבד – עוד סוכר.

ובהקשר הזה אפשר לאמר כי ביצים כמעט ולא מזיזות את מד הסוכר בדם שלכם ולכן לא תורמות, לא מחזקות ולא מעצימות את ההתמכרות של כולנו לסוכר, אלא בדיוק להיפך, הן גורמות לגוף שלנו להבין שאת הסיפוק של היום הוא יאלץ לקבל ממקומות אחרים, שזה בהתחלה קצת מאכזב (וכל מי שניסה להיגמל מסוכר יודע בדיוק על איזו הרגשה אני מדבר), אבל תוך זמן קצר, הוא יודה לכם בכל דרך אפשרית על כך שסוף סוף התחלתם לדאוג לו. כשמתחילים לאכול נכון, אוכל שהוא באמת אוכל, מזון שהוא באמת מזין, פתאום הכל נראה אחרת. אין זה מפתיע כלל וכלל, ובכל זאת, אני תמיד נתקל באנשים מופתעים. המכונה הזאת, הגוף הזה אומנם מאוד מאוד משוכלל ומסוגל להתקיים לאורך זמן ממעט מאוד, עד כדי כך שרבים מאיתנו שוכחים שהוא גם מגיע עם הוראות הפעלה. שימוש שלא על פי ההוראות לאורך זמן תמיד יגרור השלכות, כאלו שקשה לצפות מראש ומשתנות מאדם לאדם.


אז מה אם כן לגבי הפחד מביצים, מכולסטרול ומחלות לב ?? מה יש שם במזימה הזאת?

אני אנסה לפשט נושא סבוך ומורכב עד מאוד, על מנת לקצר ולא לרדת לפרטים יותר מדי טכניים וגם כי לנושא הזה מגיע בהחלט פוסט נפרד. ביצה גדולה אכן מכילה כ-200 מ״ג כולסטרול שזה די הרבה בהשוואה למזונות אחרים. על כך אין כל ויכוח. השאלה היא לא האם ביצה מכילה כולסטרול או האם זה הרבה או מעט. בואו נסכים שיש בה כולסטרול ולא מעט. אוקיי. לרוב האנשים, עצם הידיעה הזאת מספיקה בכדי להרתיע. כולסטרול הוא הרי השטן של הדור החדש, אז מה כבר יש עוד להוסיף. החומר המסכן הזה שהופלל כבר בכל סעיפי האישום, אינו יכול עוד להימלט ממאסר. לצערי אנשים רבים מאוד, כולל רופאים, חוקרים, תזונאים ואחרים שעוסקים בתחום, לוקחים את אותו חומר כמובן מאליו. הרי הרשענו אותו כבר לפני כמה עשורים, אז מה המקור לכל בקשות החנינה שנשמעות יותר ויותר בכל רחבי העולם? הסיבה לכך היא פשוטה. דנו למוות את האסיר הלא נכון. עשינו טעות נוראית. אבל מה שנעשה נעשה. את העבר אין להשיב והנזק שגרמנו לעצמנו בהרשאה הזאת עצום ורב וממשיך לתת את אותותיו בבחירות התזונתיות שאנשים עושים מדי יום ביומו. לשמחתי, רוחות השינוי נושבות ומתחזקות ואין לי ספק שבשלב מסויים, הכף תוטה חזרה למקום הטבעי והנכון, זה שמאז ומעולם היתה בו. תהליכים כאלו עם זאת לוקחים זמן .. לעיתים הרבה זמן. האגו שלנו כאנשי מדע לא מאפשר לנו לוותר כל כך מהר. אבל זה בסדר, כי גם לגלילאו לא עשו חיים קלים במיוחד ... אבל בחזרה לביצים. על אף שהן עשירות בכולסטרול, ישנו מספר אדיר של מחקרים (3, 4, 5) אשר מוכיח מעל ומעבר לכל ספק שביצים וכולסטרול בתזונה אינם משפיעים לרעה על רמת הכולסטרול בדם. למעשה, ביצים גורמות לעלייה ב-HDL (הכולסטרול ״הטוב״) ובאחוז קטן של האנשים גם מעלות מעט את רמות ה-LDL (הכולסטרול ״הרע״), אך גורמות לו ״לשנות צורה״ - מסוג ׳דחוס וקטן׳ (sd-LDL) לסוג ׳גדול׳ (Large LDL) - דבר שככל הנראה עושה טוב לגוף שלנו ולא מעלה את הסיכון לתחלואה כלל וכלל ... אכילת ביצים העשירות באומגה 3, יכולה גם לתרום לירידה ברמת הטריגליצרידים (״שומני הדם״). כפי שכבר כתבתי, העיניין מורכב הרבה יותר מאיך שאני מציג אותו כאן, אבל היריעה קצרה מלתת הסבר מפורט יותר. אעשה זאת בפוסט נפרד אשר יתן את הכבוד הראוי לכולסטרול. ויש כבוד ...


מטה אנליזה ענקית (6) (מטה-אנליזה היא סוג של מניפולציה סטטיסטית מורכבת שמאגדת תוצאות של הרבה מאוד מחקרים קטנים - במקרה זה 17 - שבוצעו במהלך תקופה מסויימת) ופורסמה בשנת 2013 באחד מעיתוני הרפואה הטובים בעולם, הראתה כי לביצים אין קשר לא למחלות לב ולא לשבץ מוחי בקרב אנשים בריאים. למעשה מידע זה אינו חדש כלל וכלל והרבה מחקרים ישנים יותר תומכים בדיוק באותן התוצאות. הנושא של כולסטרול בתזונה והקשר שלו למחלות לב, כפי שציינתי, הוא עסק מורכב ומסובך ואכנס לעומקם של הדברים בהזדמנות אחרת, אבל לצורך הדיון הנוכחי, אומר רק שהקשר אינו פשוט כפי שחשבו בעבר. לכולסטרול יש חשיבות אדירה בגוף לתפקודים אינספור ולמעשה זהו חומר הקיים בכל אחד ואחד מהתאים שלנו. כולסטרול מרכיב מרכזי במבנה של הורמונים ולמעשה אפשר לאמר בוודאות שללא כולסטרול אין חיים. לאור זאת הגוף פיתח במהלך האבולוציה מנגנונים רבים כדי לשמור על רמת כולסטרול מספקת לקיומו וגם ללא כולסטרול כלל בתזונה, אנו מסוגלים לייצר את הכמות הדרושה לנו בכל תאי הגוף ובמיוחד בכבד. אין לנו צורך בביצים כדי לקבל כולסטרול והביצים התמימות גם לא משנות דבר. אפשר לדמות זאת לטפטוף מים לתוך בריכה. תכולת הכולסטרול בביצה היא טיפות המים והבריכה היא מאגר הכולסטרול בגופינו ... כפי שאתם מבינים, אין לטפטוף לתוך בריכה משמעות רבה בשינוי גובה פני המים. כשאנו אוכלים יותר ממה שהגוף זקוק לו, הכבד פשוט מייצר ממנו פחות, כך שהכמות הכוללת לא משתנה במידה משמעותית. במקביל, האיבר העיקרי שאחראי להומאוסטזיס מבחינת שמירה על רמות תקינות של כולסטרול בגוף הוא המעי. במעי מערכת מורכבת של רצפטורים (קולטנים) שמתפקדים בדומה לסלקטור במועדון לילה. מי שלא מתאים להכניס, לא נכנס ואם נכנסו יותר מדי, אפשר לסגור זמנית את הדלתות ... כך שההחלטות בנוגע לכמות הכולסטרול הנספג מהמעי והמיוצר ע״י הגוף, הן לחלוטין בשליטת הגוף. כך היה מאז ומעולם וכך זה גם יישאר.

למעשה כל המחקרים אשר בדקו את הקשר שבין ביצים למחלות לב הם מחקרים ״תצפיתיים״. כאלו שעוקבים אחרי אוכלוסיות גדולות למשך שנים רבות מבלי לבצע כל התערבות טיפולית (ראו דיון מעמיק והסבר על סוגי המחקרים השונים ברפואה כאן). במחקרים אלו משתמשים באמצעים סטטיסטיים כדי לבחון את הקשר שבין הרגלי חיים מסויימים (דיאטה, עישון, פעילות גופנית וכדומה) לבין עלייה או ירידה בשיעור של מחלות שונות. מחקרים אלו, שחלקם עקבו אחר מאות אלפי אנשים, הראו שבקרב אלו שאוכלים ביצים שלמות, אין עלייה במחלות לב. חלקם אף מראים ירידה בשיעור של שבץ מוחי. חשוב לציין - ישנו יוצא דופן אחד (7) - בחלק מהמחקרים נמצא שחולי סוכרת האוכלים יותר מביצה אחת ליום, נמצאים בסיכון מעט יותר גבוה למחלות לב. עם זאת, לא ברור עדיין מה בדיוק גורם לעלייה הקלה בסיכון - האם אלו באמת הביצים או משהו אחר שמלכתחילה הביא אותם לפתח סוכרת (או במילים אחרות, אי אפשר לדעת מה קדם למה? הביצה או התרנגולת ...) כל מה שיש לנו זוהי רק קורלציה (קשר) בין שני משתנים. מה שבוודאות לא ניתן לאמר, הוא שביצים גורמות לעלייה בסיכון לחולי הסוכרת. ייתכן מאוד שמקור הסיכון המוגבר הוא בהרגלי החיים הלא כל כך טובים של אותם חולים ולאו דווקא הביצים.

רבים שואלים אותי, גם אחרי שהשתכנעו שביצים הן למעשה אוכל בכלל לא רע עבורם, כמה מותר להם לאכול ביום? לצערי אין לי תשובה מוחלטת עבורם וגם לאף אחד אחר אין, פשוט כי הנושא לא נבדק באופן ספציפי. אין מחקרים שבודקים מה קורה לאנשים שאוכלים 3 או יותר ביצים ביום. ומחקר כזה גם קשה מאוד לתכנון וביצוע בגלל המורכבות של מחקרי תזונה (עליהם כפי שציינתי כתבתי באריכות בפוסט נפרד, כאן). משעשע לציין תאור מקרה אנקדוטלי על גבר בן 88 שאכל 25 ביצים ביום במשך שנים רבות ומצב בריאותו היה מצוין. כמובן שלא ניתן להסיק מזה על שום דבר ואני בוודאי לא ממליץ על אכילת 25 ביצים ביום, אבל זה נותן חומר למחשבה .... מה שכן ניתן לאמר, זה שכדאי מאוד לאכול ביצים העשירות באומגה 3 והייתי ממליץ על ביצי חופש אורגניות שלמרות שמעט יותר יקרות (נכון להיום 17 שקל לתבנית מהישוב המקסים כישורית שבמשגב, אך מחירים דומים גם במקומות אחרים), הן אינן מכילות שאריות אנטיביוטיקה שקיימות בביצים ״רגילות״, הן גם עשירות יותר בויטמינים ואומגה 3 וזאת בשל הכלכלה הטובה יותר שמקבלות התרנגולות הגדלות בתנאים אלו. כיום אפשר לאמר בוודאות כי אכילה של שתי ביצים ליום בטוחה לחלוטין! בטוחה ואף מומלצת לרוב האנשים. אוכל אמיתי, עשיר מאוד בנוטריינטים, במיוחד בשומן בריא ובחלבון איכותי, ויטמינים, מינרלים ונוגדי חמצון, אינו משפיע לרעה על רמות הסוכר בדם ובעל מדד שובע גבוה מאוד. אכילה קבועה של ביצים תעזור לכם בתהליך של ירידה במשקל ותגרום לכם להרגיש שבעים יותר לאורך זמן ועל הדרך ״תאלץ״ אתכם לאכול פחות מהאוכל הלא בריא שכל כך זמין לנו בחיים של היום.

הפסיקו לחשוב על כמות הכולסטרול שמכילה ביצה, זהו פשוט מדד לא רלוונטי. זה כמובן לא ימנע מכם להמשיך להיות חשופים לכל אלו שימשיכו להפחיד אתכם מאותו כולסטרול שבביצה. אין לי ספק גם שמילים אלו לא יגרמו למקבלי ההחלטות וכותבי ההנחיות התזונתיות לשנות את דעתם בן רגע, אבל כפי שציינתי קודם לכן, רוחות השינוי כבר נושבות ובעתיד, יהיה זה בלתי נמנע להמשיך להסתיר עוד את האמת בנושא זה. למי שעדיין חושש ולא משוכנע (ואני לא יכול להאשים אתכם, לאחר עשרות שנים של שטיפת מח, איך אפשר לחשוב אחרת ....), יש אפשרות לעשות בדיקות מספר חודשים לאחר שינוי התזונה ולראות שברוב המקרים, רמת הכולסטרול לא תשתנה משמעותית ובמקרים הספורים שכן, יהיה זה שינוי הן ברמות ה-HDL לטובה ואולי עלייה קלה ברמת ה-LDL, שגם היא חסרת משמעות. במקביל, רמת הטריגליצרידים צפויה לרדת, בהנחה שמדובר בשינוי תזונתי כוללני ומקיף יותר.

יש שיגידו שמיותר לחלוטין לבדוק את הפרמטרים האלו מלכתחילה, אם הם לא משקפים את מידת הסיכון בצורה מהימנה, אבל על כך עוד קיימת מחלוקת ואני מעדיף לא לאמר דברים מוחלטים בנושא זה עדיין.

אז לסיכום, בהתחשב ביתרונות הבריאותיים האדירים של ביצים ובמידה ואינכם טבעוניים מסיבות אתיות, אין שום סיבה שלא לכלול אותן בתזונה היום יומית שלנו בתור אוכל משביע, איכותי, זול, מזין ופשוט בריא מאוד.

בסופו של דבר, הרעיון הוא פשוט מאוד. כל מה שצריך לעשות זה להתחיל לחשוב במושגים אחרים. לא מושגים קלוריים, לא במושגים של אחוזי שומן או כולסטרול. להתחיל לחשוב במושגים של אוכל שהוא עשיר מבחינה תזונתית, נטול תוספות כאלו ואחרות, אוכל שלא עבר כל עיבוד, או עיבוד מינימלי ככל האפשר, אוכל שהוא עונתי, שהוא קרוב לטבע, לאדמה. אוכל שיש סיכוי טוב שהגוף שלכם, אחרי כמה מאות אלפי שנות אבולוציה, ידע לזהות ועוד יותר חשוב, ידע מה לעשות איתו. אנו לוקחים כמובן מאליו את העובדה שמשהו נכנס אלינו לגוף, עובר מסלול מסויים ויוצא מהצד השני. מה קורה בדרך? את רובינו זה לא ממש מעניין ... אבל מה שקורה הוא עולם עצום מורכב ומעניין והוא כן צריך לעניין אותנו.

כמו שאף אחד לא חושב לעצמו שזה רעיון טוב לתדלק את המכונית בנזין שלו עם סולר כי הוא זול יותר, כך אף אחד לא צריך לחשוב שאפשר ״לתדלק״ את הגוף שלנו עם קורנפלקס מבלי שיהיו לכך השלכות, מבלי שהמכונית הזאת תעצר ותמצאו את עצמכם יום אחד עומדים עם מכסה מנוע פתוח ממתינים לגרר ... היפה בכל העסק הזה הוא שקיימת דרך אחרת. כל מה שנותר לנו לעשות זה לצעוד בה. כמו כל דרך חדשה ולא מוכרת, אנו מדמיינים לעצמינו דמיונות על מה נפגוש בשבילים, אבל למעשה כל מה שיש בה זו רק פשטות, בריאות, הרגשת שיחרור ואהבה לעצמינו, לגוף שלנו.


ואם לצטט את עינת מתוך הקדמתה המרגשת למדור המתכונים שלנו באתר, אכילה יכולה לנבוע מאהבה אבל גם יכולה להיות ההיפך מאהבה.

היא יכולה לגרום לרגשות נפלאים, לזכרונות, לרגעים אינטימיים, לנתינה. אבל היא יכולה גם להיות הרסנית, חלק מהסתרת רגשות, הפגת מתחים, ויתור, עצב, כעס ועוד גוונים כאלו ואחרים של פחד.

אני מעדיף את האופציה הראשונה ... אני סמוך ובטוח שגם אתם.


בריאות ואהבה


ד״ר עופר


Featured Posts
בקרוב יהיו כאן פוסטים ששווה לחכות להם!
שווה להמשיך ולעקוב...
Recent Posts
Archive
Search By Tags
Follow Us
  • Facebook Basic Square
  • Twitter Basic Square
  • Google+ Basic Square
bottom of page